موج سوم طرح ملی «احوال‌پرسی از دانشجویان و دانشگاهیان در دوران پساجنگ» با هدف شناسایی زودهنگام تروماها و آسیب‌های روانی ناشی از جنگ آغاز شد؛ طرحی که به گفته مدیرکل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان، این بار علاوه بر دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه‌ها را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گزارش نیکوکار، موج سوم طرح ملی احوالپرسی از دانشجویان و دانشگاهیان در دوران پساجنگ در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم امروز (شنبه) با حضور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان رونمایی شد.

حمیدرضا حسن‌آبادی، مدیرکل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا، درباره موج سوم طرح ملی «احوال‌پرسی از دانشجویان و دانشگاهیان در دوران پساجنگ» اظهار داشت: این مرحله از طرح به‌طور اختصاصی بر شناسایی تروماها و پیامدهای روانی پس از جنگ تمرکز دارد.

وی افزود: همزمان با آغاز جنگ ۱۲ روزه، اجرای این پروژه را شروع کردیم، اما به دلیل کوتاه بودن مدت جنگ و همچنین همبستگی بالای اجتماعی، آثار روانی و ترومایی آن در آن مقطع چندان مشهود نبود.

حسن‌آبادی ادامه داد: در جنگ ۴۰ روزه، با توجه به شهادت رهبر عزیزمان، از دست دادن بسیاری از فرماندهان سپاه، حمله به چند دانشگاه از جمله دانشگاه‌های شهید بهشتی، خلیج فارس و صنعتی شریف و همچنین رفت‌وآمد مداوم دانشجویان میان دانشگاه و محل زندگی، شرایط متفاوتی ایجاد شد و پیامدهای روانی جنگ به‌تدریج به شکل تروما در میان دانشجویان بروز پیدا کرد.

مدیرکل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه در موج سوم علاوه بر دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه‌ها نیز مخاطب این طرح هستند، گفت: هدف ما شناسایی افراد در معرض آسیب و ارائه مداخلات زودهنگام روان‌شناختی برای پیشگیری از تشدید مشکلات و اختلالات روانی است.

وی با اشاره به زمان‌بندی اجرای این طرح خاطرنشان کرد: بر اساس یافته‌های علمی، در دوران جنگ افراد بیشتر درگیر بقا هستند و معمولاً فرصت بروز مشکلات روان‌شناختی فراهم نمی‌شود، اما طبق ادبیات تخصصی، بحران‌های روانی معمولاً بین شش ماه تا یک سال پس از پایان بحران یا جنگ خود را نشان می‌دهند.

حسن‌آبادی افزود: به همین دلیل، اجرای این برنامه را در مقطع کنونی آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم با شناسایی زودهنگام آسیب‌ها و ارائه مداخلات تخصصی، از گسترش اختلالات روانی و پیامدهای بلندمدت آن در جامعه دانشگاهی جلوگیری کنیم.

به گزارش ایرنا، فاز نخست طرح ملی «احوال‌پرسی از دانشجویان در بحران جنگ و پس از جنگ» با هدف همدلی و همراهی دانشگاه‌ها با دانشجویان، شناسایی و غربالگری دانشجویان در معرض خطر و ارائه حمایت‌های روانی اجتماعی در ۱۱۰ دانشگاه کشور در تابستان ۱۴۰۴ برگزار شد.

این طرح از تاریخ ۸ تیر تا ۲۵ مرداد سال گذشته با هدف همدلی و همراهی دانشگاه‌ها با دانشجویان، شناسایی و غربالگری دانشجویان در معرض خطر و ارائه حمایت‌های روانی اجتماعی به اجرا درآمد.

این طرح که تاکنون دو مرحله از آن در دانشگاه‌ها اجرا شده است، به شکل یک مصاحبه تلفنی با هر فرد دانشجو در مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه انجام می‌گیرد. اگر چه، پایان مصاحبه تلفنی بر حسب شرایط قابل افزایش است.

ایرنا

برچسب ها

ارسال نظر